jak kampanie adwords wpływają na pozycjonowanie?

Wpływ kampanii płatnych linków AdWords na SEO

Jaki realny wpływ mają kampanie reklamowe pay per click na efekty pozycjonowania organicznego? Czy prawdą jest, że Google faworyzuje płatnych reklamodawców, wyświetlając ich strony na pierwszej stronie zarówno jako reklamę sponsorowaną, jak i w wynikach lokalnch Google Local Pack lub standardowych wynikach-linkach do stron? Sprawdźmy, czy mówić można o utracie miejsca w rankingu organicznym kiedy wykorzystamy nasz budżet na reklamę AdWords lub po prostu wyłączymy kampanię i nasze reklamy nie są już serwowane.

Na czym polegają kampanie linków sponsorowanych

Większość agencji interaktywnych oferuje obie usługi zarówno kampanii PPC (ang. pay per click – opłata za kliknięcie w reklamę) jak i wdrożenie strategii długofalowej dla pozycjonowania w wynikach roganicznych Google. Reklama w Google zależna jest od kwoty budżetu dziennego, jaki właściciel witryny jest w stanie przeznaczyć na reklamę (czy raczej – budżetu miesięcznego, który na potrzeby rozliczania w Adwords dzielony jest przez 30,4 czyli średnią liczbę dni w miesiącu). Nieswystarczający budżet będzie w stanie wygenerować jedynie kilka kliknięć w reklamę dziennie, po czym zostanie wykorzystany – pod koniec dnia więc nasze reklamy mogą przestać się wyświetlać. Przez źle dobrany budżet kampania PPC traci więc wyświetlania, które potencjalnie generować mogą wejścia na stronę i finalnie – konwersje. Konwersją może być nie tylko zakup produktu online, ale także wykonanie telefonu do firmy lub wysłanie formularza kontaktowego – zależnie od tego, jakie funkcjonalności posiada strony WWW naszej firmy i jaka jest tak naprawdę pożądana akcja użytkownika strony – czasami może być to nawet zapisanie się na newsletter, jeżeli nasza witryny ma na celu zbieranie leadów.

Warto wspommnieć, że Google AdWords udostępnia także inne modele płatności oprócz PPC (opłata za kliknięcia), m.in. CPV – cost per view czyli opłaty za wyświetlenia. O rodzajach modeli płatności AdWords porozmawiamy jednak w jednym z nadchodzących wpisów.

Na czym polega pozycjonowanie organiczne stron

Porównując więc kampanie linków płatnych PPC w AdWords działają jedynie wtedy, kiedy zasilone są odpowiednim budżetem. Co z pozycjonowaniem? Działania SEO z założenia nie generują określonych dziennych kosztów, mierzalność skuteczności pozycjonowania jest też znacznie ograniczona w porównaniu z kampaniami PPC. Czego jednak często nie widzą klienci agencji interaktywnych to-to, że regularne działania SEO to nie tylko koszta obsługi kampanii przez pracowników agencji. Do tego dochodzi koszt copywritingu (jeżeli właściciel strony nie zapewnia tekstów według wytycznych agencji), koszt zakupu linków i artykułów sponsorowanych.  Na pozycje witryny w wynikach organicznych na określone frazy wpływa jej content, profil linków, strategia linkowania wewnętrznego, prędkość ładowania strony, jednak czynników, które wpływają na pozycję w rankingu jest prawie dwieście. Nie bez wpływu jest m.in. samo zachowanie kupującego na stronie.

Pozycjonowanie i kampanie pay per click idące w parze

Kampanie pay per click są mierzalne, pozwalają w krótkim czasie wygenerować ruch na stronie i konwersje. Dzięki wskaźnikom takim jak Cost Per Acquisition i Cost Per Click możemy łatwo ocenić, czy dana grupa reklam jest dla firmy zyskowna. Nie zapominajmy jednak, że każda kampania AdWords wymaga optymalizacji. Raz uruchomiona kampania bez późniejszej optymalizacji będzie najpewniej wyrzucać nasze pieniądze w błoto. AdWords pozwala zwiększyć świadomość marki twojej firmy wśród potencjalnych klientów. Ze względu na to, że pozycjonowanie to działania długofalowe wymagające inwestycji finansowej, która może się nie zwrócić, agencje interaktywne i specjaliści SEO polecają wykorzystanie kampanii reklam AdWords do sprawdzenia rzeczywistych konwersji danych haseł kluczowych. Reklamy AdWords łatwo pozwalają ocenić, na jakich słowach kluczowych warto skupić strategię pozycjonowania, ponieważ frazy te generują sprzedaż.

źródła: